ایجاد محیط ایزوله برای بیمار مبتلا به کرونا

در این نوشته تلاش خواهم کرد تا براساس تجربیات شخصی و نزدیک با بیمار مبتلا به کووید ۱۹ نکات و روش‌های ایجاد محیط ایزوله برای بیمار کرونایی و همینطور راهکارهای پیشگیری از انتقال آلودگی به محیط قرنطینه خانگی را برای شما عزیزان بنویسم.

پیش از هر چیز باید به تفاوت میان دو عبارت ایزوله و قرنطینه اشاره کنم.

محیط ایزوله محلی است که بیمار کرونایی در آن دوران بیماری و نقاهت خود را سپری می‌کند و باید به صورت مداوم ضدعفونی و محیط پاکسازی شود. در مقابل برای سایر افراد حاضر در خانه و همینطور شخصی که مسئولیت پرستاری و مراقبت از بیمار کرونایی را بر عهده دارد در محیط قرنطینه خانگی و فضایی مجزا از محیط ایزوله، دوران برخورد نزدیک با ویروس سارس ۲ یا همان کووید ۱۹ را سپری خواهند کرد.

ایزوله یا جداسازی چیست؟

در جداسازی یا ایزوله برای کمک به توقف گسترش بیماری از رفت و آمد فرد مبتلا به کرونا جلوگیری می‌شود. زمانی که با افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ سروکار داریم زیاد این واژه را استفاده خواهیم کرد.

برای مثال افرادی که تست کرونای او مثبت شده است باید در محیطی جداگانه ایزوله شود. (راهنمای قرنطینه خانگی را برای ایجاد محیط ایزوله مطالعه کنید)

افرادی که علایم شدیدتر بیماری را نشان می‌دهند باید به بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی مشخص شده توسط وزارت بهداست و ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا مراحعه و تحت جداسازی قرار گیرند و افرادی که به صورت خفیف یا بنا به مصلحت توسط پزشک متخصص، توصیه به خانه ماندن شده‌اند باید در خانه ایزوله شوند.

قرنطینه چیست؟

قرنطینه انتشار بیماری‌های مسری را محدود می‌کند. قرنطینه در این‌جا به جدا کردن و متوقف کردن افراد سالمی که مشکوک ابتلا به بیماری کووید ۱۹ هستند اطلاق می‌شود. این افراد در شرایط قرنطینه نگهداری می‌شوند تا ببینند بیمار خواهند شد یا خیر.

این افراد ممکن است بدون این‌که بدانند در معرض ویروس قرار داشته‌اند یا به ویروس مبتلا شده ولی هنوز علائمی ندارند.

محیط ایزوله بخش کوچکی از قرنطینه خانگی است که تدابیر بهداشتی در آن شدیدتر از سایر نقاط رعایت خواهد شد.

پاک کردن و ضدعفونی کردن محیط با یکدیگر تفاوت دارند.

پاک کردن و ضدعفونی کردن محیط‌های خانگی که فرد مشکوک و تحت نظر و فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در آن تحت جداسازی شخصی قرار دارند، اهمیت فراوانی دارد. هدف این است که مدت دوام و زنده ماندن ویروس در این محیط‌ها کاهش یابد.

پاک کردن به معنی برداشتن میکروب‌ها، آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها از سطوح است. در این فرآیند میکروب‌ و ویروس‌ها کشته نخواهند شد، بلکه تعداد آن‌ها کاهش یافته و خطر انتشارشان کاهش می‌یابد.

ضدعفونی کردن به معنی استفاده از مواد شیمیایی خاص برای کشتن میکروب‌ها و ویروس است. ضدعفونی کردن سطوح بعد از پاک کردن آن‌ها خطر انتشار عفونت و آلودگی را بسیار کاهش خواهد داد.

چگونه یک محیط ایزوله برای بیمارکرونایی ایجاد کنیم؟

با توجه به مدت طولاتی دوره ایزوله و قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا (حدود ۳۰ روز) ، ایجاد فضای مناسب برای این بیماران می‌تواند از گسترش و تشدید علایم بیماری جلوگیری کند، همچنین در صورت فراهم نبودن امکانات مناسب رفاهی در محیط ایزوله خانگی، بیمار را از نظر روحی و روانی تحت فشار قرار خواهد گرفت و خستگی ناشی از حضور در محیط ایزوله فردی می‌تواند روند درمانی را سخت و پرستاری از وی را با دشواری‌های زیادی روبه‌رو کند.

بیش از هرچیز باید متناسب با علایق و عادات رفتاری بیمار در شرایط پیش از ابتلا به کووید ۱۹ محیط برای وی آماده سازی شود. در این‌جا برخی از امکاناتی که برای پدرم در مدت ایزوله و قرنطینه خانگی در نظر گرفته بودم را خواهم نوشت:

  • اتاق مجزا
  • سرویس اینترنت پرسرعت برای وبگردی، گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و مکالمات تصویری
  • کتاب و مجلات عمومی
  • نصب و کابل کشی DVB و ریسیور برای مشاهده تلویزیون
  • راه اندازی IPTV برای مشاهده فیلم و سریال‌های روز جهان

شرایط اتاق ایزوله بیمار کرونایی

اتاق ایزوله حدالمقدور باید دارای سرویس بهداشتی مجزا باشد، اگر اتاق مستر (دارای سرویس بهداشتی و حمام مجزا) ندارید باید سرویس بهداشتی مشترک پس از هر بار استفاده افراد هم‌خانه به‌ویژه بیمار کرونایی، پاک‌سازی و ضدعفونی شود.

سطوح سرویس بهداشتی جزو خطرناک‌ترین محیطی هست که می‌تواند به گسترش یا کنترل ویروس کووید ۱۹ منجر شود.

سرویس بهداشتی پس از هر بار استفاده (حتی سرویس بهداشتی اتاق مستر) می‌بایست پاک‌سازی و ضدعفونی شوند. سطوحی که باید پاک‌سازی و ضدعفونی شوند عبارتند از:

  • دستگیره‌های درب
  • کلیدهای روشنایی و تهویه سرویس بهداشتی
  • گیره‌های آب روشویی، سرویس بهداشتی، سیفون و سطوح استیل یا پلاستیکی شلنگ آب
  • سطوحی که ممکن است مدفوع یا مایعات بدنی (ادرار، استفراغ، آب‌دهان و …) بر روی آن باقی مانده باشد.

در صورتی که سرویس بهداشتی دارای کلید‌های جداگانه روشنایی و هواکش است اجازه دهید هواکش به صورت مستمر روشن باشد تا هوای سرویس بهداشتی تازه و تمیز باقی بماند.

برای پاک‌سازی سرویس بهداشتی می‌توانید از محلول‌ رقیق شده آب و مایع سفید‌کننده و همینطور برای و ضدعفونی آن از محلول‌های ضدعفونی پایه الکلی استفاده کنید.

تهویه هوای مناسب اتاق ایزوله اهمیت فراوانی دارد. در صورتی که اتاق نورگیر است در طول روز اجازه دهید نور به داخل اتاق بتابد. اگر میزان درجه هوای محیط بیرونی و شرایط جسمی بیمار اجازه باز شدن پنجره را می‌دهد در طول روز اجازه دهید هوای تازه در اتاق درگردش باشد.

صندلی‌ها و تخت خواب یا تشک بیمار پیش از آغاز دوران ایزوله و قرنطینه پاک‌سازی و ضدعفونی‌ شوند.

تخت خواب یا تشک بیمار را در محلی قرار دهید که کمترین برخورد مستقیم با هوای تازه ورودی از پنجره را داشته باشد. ممکن است نوسانات ناگهانی دما موجب لرز شدید یا تشدید علایم همچون سرفه و تنگی نفس بیمار شود.

هرگونه وسیله مازاد همچون صندلی‌های اضافه، میز و… که محیط اتاق را شلوغ می‌کند پیش از آغاز ایزوله و انتقال بیمار باید از اتاق خارج شوند.

در صورتی که اتاق پیش‌تر به صورت مشترک با بیمار کرونایی استفاده می‌شده، هم‌اتاق باید لباس‌های شخصی و وسایل ضروری خود را از اتاق خارج کند. این کار کمک می‌کند تا آلودگی از محیط ایزوله در طول مدت حضور بیمار کرونایی در اتاق ایزوله به محیط قرنطینه انتقال نیابد.

در اتاق ایزوله دو سطل زباله درب‌دار (ترجیحا پدالی) قرار دهید. در هر دو سطل کیسه زباله مناسب قراردهید و به صورت روزانه یا در صورت پر شدن پیش از موعد آن‌ها را تعویض کنید.

در یکی از کیسه‌ٰها زباله‌ و پسماند‌های خوراکی بیمار کرونایی و در دیگری لوازم حفاظتی فردی که وظیفه مراقبت یا پرستاری از فرد بیمار را برعهده دارد ریخته خواهد شد.

پس از پر شدن سطل‌های زباله یا پایان روز، درب کیسه زباله به شکل ایمن بسته و در صورت امکان برچسب “زباله پرخطر بیمار کرونایی” روی آن چسبانده و سپس به محل جمع‌آوری زباله‌های محله خود انتقال داده شود. برچسب‌گذاری کیسه‌های زباله بیمار کرونایی به افراد خدمات شهرداری و مراکز بازیافت کمک خواهد کرد تا اصول بهداشتی و ایمنی را در هنگام جمع‌آوری و انتقال یا معدوم‌سازی زباله‌ها با حساسیت بیش‌تر رعایت کنند.

بر روی تشک بیمار ملحفه‌ای پهن کنید و به صورت روزانه تعویض و به شیوه ایمن شست‌وشو و ضدعفونی نمایید.

قرارگیری بخور گرم در اتاق ایزوله می‌تواند به تنفس راحت‌تر بیمار کمک کند. ترجیحا از بخور مستقیم خودداری شود. در هر نوبت استفاده از بخور در اتاق ایزوله، از ریختن هرگونه افزودنی به مایع بخور خودداری کنید. به هشدارهای دستگاه بخور خود که در دفترچه راهنمای آن نوشته شده است دقت کنید. با اینکه اکثر دستگاه‌های بخور محیط برای فعالیت ۲۴ ساعته ساخته شده‌اند اما استفاده بیش‌ازحد می‌تواند موجب رشد قارچ در ریه و پوست بیمار و افزایش و تشدید علایم تنفسی در وی شود. استفاده از بخور تحت نظارت و توصیه‌های پزشک معالج توصیه می‌شود، پیش از آغاز استفاده از بخور آن را با پزشک معالج بیمار درمیان بگذارید.

پاک‌سازی و ضدعفونی دستگاه بخور اهمیت بالایی دارد. در صورتی که برای تنظیم رطوبت هوا در محیط‌های خشک از دستگاه بخور استفاده می‌کنید پس از هربار استفاده یا بسته به زمان مشخص شده در دفترچه راهنمای دستگاه بخور، آن را جهت پاک‌سازی و ضدعفونی از محیط ایزوله خارج و با رعایت اصول بهداشتی و ایمنی شست‌وشو و برای استفاده مجدد آماده کنید.

به صورت روزانه محیط اتاق ایزوله می‌بایست پاک‌سازی و ضدعفونی شود. استفاده از مواد شیمیایی بودار برای پاک‌سازی و ضدعفونی اتاق ایزوله توصیه نمی‌شود و ممکن است تنفس بیمار کرونایی را سخت و علایم بیماری را تشدید کند. جهت پاک‌سازی اتاق ایزوله بیمار از مواد ضدعفونی کننده بیمارستانی یا محلول‌های پایه الکلی پزشکی بدون بو با خلوص ۷۵ تا ۹۵ درصد استفاده کنید.

رفت و آمد از محیط قرنطینه به اتاق ایزوله و برعکس

تنها یک نفر از اعضای خانه حق خواهد داشت در مدت زمان ایزوله و قرنطینه بیمار مبتلا یا مشکوک کرونایی در اتاق ایزوله تردد داشته باشد. بنابراین حتما باید شخصی که از سلامتی بهتری نسبت به باقی اعضای خانه برخوردار است و بیماری‌هایی زمینه‌‌ای و نقض سیستم ایمنی بدن ندارد برای این‌کار انتخاب شود.

محیط زندگی این فرد (پرستار) همچون فرد بیمار مبتلا به کرونا باید از سایر اعضای خانه جدا شود و این فرد با حساسیت بیشتری نسبت به سایر افراد هم‌خانه در محیط قرنطینه (فضایی که سایر اعضای خانواده و خانه در آن زندگی می‌کنند) تردد و زندگی کند.

در صورتی که امکان جداسازی این فرد با سایر اعضای خانه در اتاقی مجزا وجود ندارد باید فاصله خود را با سایرین در حدود ۳ متر حفظ کند و همچون بیمار کرونایی در تمام مدت از ماسک استفاده نماید.

برای ورود به اتاق ایزوله از پوشش محافظتی استفاده کند. در زیر پوشش محافظتی به صورت فهرست اشاره شده است:

  • ماسک پزشکی یا ماسک N95 یا ماسک FFP2
  • پوشش محافظتی سر و صورت
  • دستکش جراحی یا پلاستیکی

چه نوع ماسکی باید استفاده کنیم؟

این یکی از سوالات رایج بیماران و افراد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ است. بسته به جایگاه شما در خانه (فرد بیمار، پرستار یا هم‌خانه) نوع ماسکی که توصیه می‌شود استفاده کنید متفاوت است.

بیمار: بهترین نوع ماسک که فرد بیمار مبتلا به کویید ۱۹ باید در مدت زمان ایزوله و قرنطینه استفاده کند، ماسک جراحی یا پزشکی است که یک سمت آن به رنگ سفید و سمت دیگرش رنگی و معمولا آبی رنگ است. این نوع ماسک از انتشار ذرات ریز مرطوب که حاوی ویروس کرونا است به محیط جلوگیری می‌کند.

پرستار: شخصی که مسئولیت پرستاری از بیمار کرونایی را برعهده دارد بهتر است همچون فرد بیمار از ماسک جراحی یا پزشکی استفاده کند. این شخص به علت تماس نزدیک با بیمار کرونایی مستعد بروز علایم بیماری و مثبت شدن آزمایش کووید ۱۹ است.

هم‌خانه: اعضای خانه می‌توانند از هر دو نوع ماسک N95 و جراحی استفاده کنند. ماسک‌های N95 معروف به ماسک‌های فیلتردار دارای سوپاپ یک‌طرفه خروج هوا هستند و می‌توانند ذرات مرطوب حاوی ویروس کرونا را به راحتی به محیط پیرامون منتقل کنند. اما در برابر ورود ویروس و ذرات نانومتری، مقاومت بیشتری نسبت به ماسک‌های جراحی و پزشکی استاندارد دارند.

ماسک‌های جراحی یا پزشکی از سه لایه تشکیل شده‌اند، این نوع ماسک‌ها نباید بیشتر از ۸ ساعت استفاده شوند. هر زمان که شخص مصرف کننده ماسک احساس کند محیط داخلی ماسک مرطوب شده است باید به سرعت آن را با ماسک جدید تعویض کند. ماسک‌هایی که در اثر دم و بازدم مرطوب شده‌اند می‌توانند زمینه‌ساز بروز بیماری‌های قارچی در ریه، پوست و تشدید علایم بیماری کووید ۱۹ شوند.

آیا ماسک‌های خانگی دربرابر کرونا ویروس از ما محفاظت می‌کنند؟

پاسخ به این سوال روشن است، ماسک‌های پارچه‌ای یک لایه توان فیلتر کردن ذرات نانومتری را ندارند و از شما دربرابر ویروس کرونا محافظت نخواهند کرد. اما با این حال زدن این نوع ماسک از نزدن هیچ نوع ماسکی بهتر است و می‌تواند از پرتاب ذرات درشت مرطوب بازدم به محیط پیرامون جلوگیری کند.

استفاده از ماسک‌های خانگی را در شرایط اورژانس و نبود ماسک‌های استاندارد پزشکی ادامه دهید و بالافاصله پس از موجود شدن ماسک‌های استاندارد و تهیه آن، ماسک‌های پارچه‌ای را کنار بگذارید و دیگر مصرف نکیند.

آیا ماسک‌های جراحی و N95 را می‌توان مجددا استفاده کرد؟

پاسخ این سوال کمی دشوار است. اگر بخواهیم به استانداردها و پروتکل‌های درمانی مواجهه با بیماری‌های واگیر عمل کنیم هرگز نباید از یک ماسک استفاده مجدد کرد. اما با توجه به کاهش شدید عرضه ماسک‌های پزشکی و N95 در سطح جهانی و کم‌یاب شدن آن‌ روش‌های گوناگونی برای پاک‌سازی و ضدعفونی ماسک از سوی نهاد‌های پزشکی منتشر شده است. البته باید بدانیم که با هر بار پاک‌سازی و ضدعفونی ماسک از میزان مقاومت آن در برابر ویروس کرونا کاسته می‌شود و ممکن است بیماری‌های پوستی و تنفسی را درپی داشته باشد.

شست‌وشوی ماسک و اتو زدن آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. آب و مواد شوینده همچون پودر شست‌وشو و حتی صابون و مایع شست‌وشوی دست، مقاومت ماسک دربرابر ویروس را به طور کامل از بین می‌برد.

پاشش الکل با هر خلوصی، همچون شست‌وشوی ماسک با مایع صابون، آب و اتو زدن مقاومت آن را دربرابر ویروس کرونا از بین‌ خواهد برد.

بهترین روش برای پاک‌سازی و ضدعفونی ماسک‌های پزشکی و N95 قراردادن آن در معرض حرارت غیرمستقیم است. باید توجه داشت که در تولید برخی از ماسک‌ها از مواد پلاستیکی استفاده می‌شود و حرارت مستقیم و اتو زدن آن میتواند بافت بیرونی ماسک را به طور کامل از بین ببرد. یکی از مناسب‌ترین روش‌های حرارت‌دهی غیرمستقیم قرار دادن ماسک در ظرف فلزی درب‌دار معلق در آب جوش است. همچنین قراردادن ماسک N95 در فر برای چند ثانیه یا قرارگیری حداکثر یک دقیقه‌ای بر روی بخاری یا شوفاژ گرم هم می‌تواند به ازبین‌رفتن ویروس کمک فراوانی کند.

با این‌حال باید درنظر داشت که هرکدام از روش‌های گفته‌ شده خطرات خاص خود را دارد و می‌تواند بسته به جنس الیاف ماسک مقاومت آن را دربرابر ورود و نفوذ ویروس از بین ببرد.

دستکش‌های پزشکی یک‌بار مصرف

پیش از ورود به اتاق ایزوله، فردی که مسئولیت پرستاری از بیمار مبتلا به کووید ۱۹ را برعهده دارد باید دستکش یک‌بار مصرف بپوشد و پیش از خروج از اتاق آن را در کیسه مخصوص زباله‌های عفونی و بیمارستانی که پیش‌تر گفته شد بی‌اندازد.

اگر با کمبود دستکش پزشکی و یک‌بار مصرف رو‌به‌رو بودید می‌توانید از دستکش‌ مخصوص شست‌وشو که معمولا در آشپزخانه‌ها وجود دارد استفاده کنید. برای این منظور یک دستکش ظرف‌شویی نو را در ظرف درب‌دار در ورودی درب اتاق ایزوله قرار دهید و پیش از ورود به اتاق آن را با رعایت اصول بهداشتی بپوشید و پس از خروج از اتاق آن‌‌را با مواد ضدعفونی کننده پایه الکلی تمیز و مطابق استانداردهای بهداشتی از دستانتان خارج و در همان ظرف قرار دهید.

لازم به‌ذکر است دستکشی که برای ورود به اتاق ایزوله استفاده می‌کنید، نباید در سایر محوطه قرنطینه به ویژه در محیط آشپزخانه مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

ظروف مصرفی بیمار مبتلا به کووید ۱۹

حدالمقدور برای بیمار مبتلا به کووید ۱۹ از ظروف یک‌بار مصرف استفاده کنید.

برای پدرم تمامی ظروف مصرفی را به یک‌بار مصرف تغییر دادم (ظرف غذا، کاسه متوسط برای سوپ، کاسه‌ کوچک برای ماست، قاشق و چنگال و لیوان کاغذی). تمامی ظروف یک‌بار مصرفی را که قابل شست‌وشو بودند، پس از خریداری در سینک ظرف‌شویی ریختم و در محلول آب و مایع‌ظرف‌شویی غوطه‌ور نمودم. سپس آبکشی و خشک کردم تا مطمئن شوم که هیچ‌گونه آلودگی میکروبی و ویرویسی دیگری را در هنگام سرو غذا و میان‌وعده‌ها به پدرم منتقل نمی‌کنم.

وعده‌ و میان‌وعده‌های غذایی را در سینی مجزایی قرار می‌دادم و سپس به اتاق ایزوله منتقل می‌کردم. پس از اتمام وعده یا میان‌وعده، ظروف یک‌بارمصرف را در کیسه‌زباله مناسبی جمع‌آوری و در پایان روز برچسب‌گذاری کرده، درب آن را بسته و در محل جمع‌آوری زباله‌های محله قرار می‌دادم.

سینی را برای پاک‌سازی و ضدعفونی در محل مجزایی در آشپزخانه قرار می‌دادم و در ساعاتی که سینک‌ظرفشویی خالی از وسایل و ظروف سایر هم‌خانه‌ها بود، آن را با مایع ظرف‌شویی می‌شستم و سپس با حوله‌ای مجزا خشک و با استفاده از محلول پایه الکلی ضدعفونی می‌کردم تا برای استفاده مجدد آماده باشد.

به توصیه پزشک معالج پدرم، ظروفی غیر از ظروف یک‌بارمصرف پس از هر بار استفاده توسط بیمار می‌بایست به مدت حداقل ۱۰ دقیقه در محلول رقیق‌شده آب و مایع سفیدکننده (وایتکس – ترجیحا بدون بو یا کم بو) ریخته و پس از سپری کردن زمان مشخص شده با مایع ظرفشویی و آب شسته و آبکشی شود.

محلول رقیق‌شده آب و مایع سفید کننده باید با یک پیمانه مشخص اندازه‌گیری شود. میزان آب و مایع سفید‌کننده باید به اندازه‌ای باشد که کلیه سطح ظروف را بپوشاند.

نحوه تهیه محلول رقیق‌شده آب و مایع سفید‌کننده به این شکل است که به ازای یک پیمانه محلول سفیدکننده ۹ پیمانه آب به آن اضافه می‌کنیم. حتما پیش از استفاده از محلول سفید‌کننده برچسب اطلاعات آن را که توسط شرکت سازنده بر روی آن چسبانده شده است مطالعه کنید. معمولا بر روی این برچسب نحوه استفاده و هشدارهای لازم همچون استفاده از دستکش محافظ، ماسک و پوشش‌های حفاظتی و لزوم وجود تهویه مناسب در محیط هنگام استفاده از آن درج شده است.

توجه داشته باشید که استفاده از مواد سفید‌کننده و شیمیایی برای پاک‌سازی محیط می‌تواند به ریه و سلامت شما و سایر هم‌خانه‌های شما به‌ویژه بیمار کرونایی در اتاق ایزوله آسیب جدی وارد کند. استفاده از ماسک و پوشش‌های محفاظتی و لزوم وجود تهویه مناسب در محیط خطرات ثانویه آن را کاهش خواهد داد اما ممکن است استفاده بلند‌مدت از این مواد بر روی حس‌ بویایی و چشایی شما تاثیر بگذارد، آن‌ها را کاهش یا به صورت موقت یا بلند مدت از شما بگیرد.

در برخی از مناطقی که ویروس کرونا شیوع یافته است علائمی همچون کاهش حس بویایی و چشایی به صورت گسترده دیده شده است.

استحمام بیمار مبتلا به کووید ۱۹

یکی از سوالات رایج بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و مراقبان و پرستان خانگی شرایط استفاده از حمام توسط بیمار مبتلا به‌این بیماری است.

با توجه به دوره ۵ روزه دریافت داروهای حمایتی بیماری کرونا و احتمال تشدید علایم تنفسی در بیمار، حدالمقدور تا زمانی که سرفه‌‌ها و علائم بالینی بیمار بهبود پیدا نکرده است نباید از حمام استفاده شود. برای پاک‌سازی بدن میتوان از یک حوله مرطوب شده با آب ولرم استفاده کرد. این روش تا زمانی که علائم بیماری کاهش نیافته و سرفه‌‌ها قطع نشده است بهترین روش استحمام است.

پس از استفاده از حوله مرطوب شده با آب ولرم، آن را باید به شیوه بهداشتی و ایمن شست‌وشو و خشک کرد و در محلی پاک بدون آلودگی محیطی و مجزا برای استفاده مجدد نگهداری کرد.

کلیه لباس‌های بیمار بلافاصله پس از تعویض باید در کیسه‌ای ریخته و درب آن بسته شود و برای شست‌وشو از اتاق ایزوله خارج گردد.

پس از بهبود علایم بیماری و تشخیص پزشک، بیمار می‌تواند از حمام استفاده کند. پیش از استحمام فرد بیمار، محیط حمام را با استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده بیمارستانی یا مواد ضدعفونی پایه الکلی پاک‌سازی و ضدعفونی نمایید. مدت زمان استحمام پس پایان علایم بیماری نباید طولانی باشد. پس از پایان استحمام فرد بیمار، در صورتی که حمام به صورت مشترک بین اعضای خانواده و هم‌خانه‌ها استفاده می‌شود، آن را مجددا با مواد ضدعفونی‌کننده بیمارستانی یا مواد ضدعفونی پایه الکلی پاک‌سازی و ضدعفونی نمایید.

شست‌وشوی لباس بیمار کرونایی

پس از تعویض لباس و انتقال لباس‌های آلوده به شیوه امن از محیط ایزوله به محیط قرنطینه باید آن‌ها را به صورت مجزا در ماشین لباس‌شویی ریخت و کیسه‌ای که لباس‌ها در آن ریخته شده بود دور انداخته شود.

برای پاک‌سازی و ضدعفونی لباس‌های بیمار می‌توانید از پودرهای رایج لباس‌شویی و مواد ضدعفونی البسه استفاده کنید. مدت زمان شست‌وشو بسته به تنظیمات ماشین‌لباس‌شویی شما می‌تواند متفاوت باشد.

من تنظیمات ماشین لباس‌شویی را بر روی حالت Boiling care با درجه دمای ۹۵ درجه سانتی‌گراد و مدت ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه قرار می‌دادم.

حالت Boiling care مناسب شست‌وشو برای ضدعفونی لباس بیمار، شست‌وشو با بالاترین دما (فقط پارچه‌های نخی و پنبه‌ای) است.

توجه داشته باشید که انتخاب حالت شست‌وشو و درجه دمای آن متناسب با جنس لباس، نخ و پارچه‌ باشد تا پس از شست‌وشو لباس‌ها حالت، رنگ و ماندگاریش تغییر نیابد.

در صورتی که ماشین لباس‌شویی شما قابلیت تنظیم اتوماتیک یا دستی ندارد همان حالت استاندارد شست‌وشو نیز می‌تواند تا حدود زیادی آلودگی را پاک کند.

زمان روشن شدن ماشین لباس‌شویی را به ساعات پایانی شب و کاهش مصرف انرژی منتقل کنید تا هزینه‌های انرژی شما کاهش یابد.

لازم است که لباس‌های بیمار در همان نوبت شسته شود و از جمع‌آوری البسه برای رسیدن به حجم استاندارد ماشین لباس‌شویی جدا خودداری کنید تا شاهد بروز بیماری‌های پوستی و قارچی در بیمار کرونایی خود نباشید.

موسس و هم‌بناینگذار استارت‌آپ گردش‌آنلاین هستم و اکنون به عنوان عضوی از تیم گردشگری ایران‌اکوتریپ به ایرانگردی می‌پردازم.

دیدگاه خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.